4.vinkkiä verkkosivujen hankintaan

4. Vinkkiä verkkosivujen hankintaan

posted in: Verkkosivut 0
Yrittäjälle näkyminen googlessa on tärkeää koska google eli hakukone, edustaa vanhaa puhelinluetteloa josta voi etsiä haluamansa tiedot. Ennen vanhaan mainokset puhelinluettelossa olivat maksullisia, mutta tänä päivänä tekniikka on puolellasi tässä asiassa ja voit saada omat tietosi hyvinkin näkymään ilmaiseksi.
Keinoja näkyvyys asiaan on monta, mutta se miten saat omat tietosi kohderyhmäsi ruudulle, on toinen juttu. Internetissä jossa ollaan ikään kuin kasvottomia, täytyy luoda luotettavuutta ja tunnettavuutta jotta sinuun voidaan tutustua enemmän. Sosiaalisen median tilit on hyvä olla lisänä ja viestittelyn osana, mutta verkkosivut tarjoavat kohderyhmällesi enemmän. Verkkosivujesi kautta kohderyhmäsi voi tutustua sinuun silloin kun se heille sopii parhaiten. Verkkosivuilla esittelet omaa toimintaasi, palveluitasi ja itseäsi samalla lailla kuin tekisit sen kasvotusten. Verkkosivut ovat sinun hallinnassasi, joten jos sosiaalisen median tilisi jostain syystä jäädytetään tai poistetaan, on sinun yrityksestäsi silti olemassa tietoa verkossa. Näitä jäädytyksiä on käynyt monelle yrittäjälle !
Verkkosivujen tekoprosessiin kannattaa varata aikaa riittävästi. Ne eivät valmistu hetkessä, varsinkin jos sinulla itselläsi ei ole käsitystä mitä sinne laitetaan. Verkkosivut tehdään sinun toiveidesi pohjalta, joten mitä tarkemmin tiedät mitä sinne tulee, sitä helpompi ne on toteuttaa. Jos et tiedä mitä haluat tai mitä sinne voisi laittaa, niin käytä googlea apunasi ja käy katsomassa minkälaisia verkkosivuja löytyy sinun omalta alaltasi. Näin ollen saat hyvää tietoa ja inspiraatiota muista sivuista, mutta muista että suoraan kopioiminen on kielletty.
Vinkki 1. Ulkoasu ja sisältö
Verkkosivujen suunnittelu lähtee liikkeelle sinun sisällöstäsi ja siitä millaisen ulkoasun haluaisit. Mitä tarkemmin tiedät mitä sinä haluat verkkosivuillesi, niin sitä helpompi se on toteuttaa.
Sisältö muotoutuu sen mukaan mitä sinä teet ja mitä tietoja haluat tuoda julki. Kaikkea työhistoriaa ei ole tarpeen vuodattaa vaan vain se olennainen, joka liittyy juuri siihen työhön, mitä teet sillä hetkellä ja mihin verkkosivut kohdistuvat.
Liikaa vai liian vähän tekstiä?
Voiko tekstiä olla liikaa varsinkin jos aihe käsittelee sinulle tuttua aihetta, josta olet valmis antamaan lisää tietoa lukijalle vieläpä ilmaiseksi? Vähäinen teksti saa lukijassa tunteen että jotain jäi puuttumaan vaikka se oleellinen asia olisikin siinä. Myös hakukone reagoi tekstien pituuteen lukijan jäämisen suhteen, nimittäin mitä pidempään lukija viihtyy sivuillasi sitä parempi sinulle. Hakukone arvioi tilanteen siten, että kyseessä on kiinnostava sivu koska sivuille jäätiin pitkäksi aikaa ja nostaa sivujasi hakukoneissa ylemmäksi. Sisällöllä on siis väliä. Mieti tarkkaan mitä haluat kertoa sivuilla kävijälle ja mihin kysymyksiin hän haluaisi vastauksia.
Mitä viestiä ulkoasu kertoo?
Ulkoasun kohdalla kannattaa miettiä sitä tunnetta mitä haluat sivujesi kautta tuoda esille. Palvelut ja tuotteet joita myyt, määrittävät myöskin ulkoasua. Esimerkiksi urheiluvaatteiden myynnissä ei ole hyvä käyttää tummia sivupohjia, koska urheiluvaatteet eivät erotu hyvin tummasta pohjasta ja ne luovat raskaan vaikutelman sivuille. Tumma sivupohja toimii muutenkin harvoin. Joissain tapauksissa se on erinomainen valinta mutta ei todellakaan kaikissa.
Värit ovat tärkeässä roolissa verkkosivuilla !
Väreillä voidaan vaikuttaa siihen miten luotettavalta sinä näytät yrittäjänä. Läheskään aina ei ole hyvä valita omien verkkosivujen pääväriksi omaa lempiväriä, ellet sitten käytä sitä jo muussa markkinoinnissa ja brändäyksessä. Siinä tapauksessa olet jo luonut tunnettavuutta sen värin tiimoilta ja sitä on hyvä jatkaa myös verkkosivujen osalta. Muussa tapauksessa sivuilla kävijästä on hämmentävää saapua violetin värisille sivuille, jos he ovat tottuneet näkemään ja yhdistämään sinut vihreään väriin.
Onko fontilla väliä ?
Tässä lyhyt ja ytimekäs vastaus: Kyllä on !
Varmasti haluat että sivuille tulija saa selvän tekstistäsi ja siitä mitä haluat sivuillasi kertoa? Epäselvä fontti joko kirjaintyypin tai värin puolesta voi vesittää koko jutun. Tekstiä josta ei saa selvää on kuin yrittäisi lukea likinäköisenä pullonpohjalaseilla. Silloin sivu vaihtuu nopeasti toiseen sillä niitä internetissä riittää. Kiinnitä siis huomiosi tekstin luettavuuteen fontin suhteen. Pyydä vaikka ystävääsi lukemaan teksti ja antamaan palautetta.

Kuva kuin kuva, vai?
No ei sentään. Kuvia on kuitenkin hyvä olla verkkosivuilla ja niiden käyttöä on hyvä miettiä etukäteen. On hyvä miettiä mihin tarkoitukseen kuvia tulisi ja minkälaisia kuvia haluaisit verkkosivuillesi laitettavan? Haluatko käyttää vain omia kuviasi vai kuvapankkien kuvia? Entä oletko miettinyt kuvien tunnelmaa; mitä tunnetilaa haluat tuoda esille kuvilla? Kuvahan kertoo monesti enemmän kuin sanat ja kuvilla sinä saat luotua erilaisia tunteita lukijassa; luottamusta, asiantuntemusta, rohkaisua, inspiraatiota mutta väärällä kuvalla luodaan vastakkaisia tuntemuksia tai hämmennystä. Kuvalla on suuri merkitys sen suhteen mitä haluat viestittää.

Lue blogista lisää kuvien käyttämisestä. Mitkä kuvat ovat HOT ja mitkä NOT ?

Hakukoneoptimointi yrityspalvelu balanssi

 

Vinkki 2. Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi on tänä päivänä todella tärkeää, koska kaikki tieto haetaan hakukoneelta. Ilman hakukoneoptimointia verkkosivusi jäävät muista kilpailijoiden sivuista alas eli konkreettisesti sanottuna, et tule olemaan googlen haussa etusijalla. Olisi kuitenkin hyvä pyrkiä siihen, että verkkosivut näkyisivät juuri siellä etusivulla ja mahdollisimman monella eri hakusanalla. Tämän asian suhteen täytyy tehdä taustatyötä ja selvittää millä hakusanoilla sinun palveluitasi tai tuotteitasi kysytään. Tämä on iso työ mutta maksaa kyllä vaivan sitten kun se on tehty.
Tätä asiaa voit verrata konkreettisella tavalla siihen, että jos lähdet suunnistamaan kartan avulla, sinulla on tietoa eri merkeistä siinä kartalla. Näin ollen osaat katsoa ja verrata mitä merkki tarkoittaa maastossa ja kartalla ja lopulta osaat perille. Tämä sama kartta on internet johon sinun sivusi on sijoitettu johonkin kohtaan. Jos haluat saada asiakkaita luoksesi, on sinun käytettävä niitä hakusanoja joita hekin käyttävät. Lopulta suunnistaja löytää perille näiden samojen sanojesi avulla. Hakukoneoptimointi pitäisi olla jo automaatio, mutta sen sisältyminen verkkosivuprojektiin kannattaa aina varmistaa. Se voi maksaa ylimääräistä mutta on ehdottoman tärkeää. Ilman minkäänlaista näkymistä hakukoneessa et oikeastaan tee mitään verkkosivuilla.
Vinkki 3. Verkkosivujen responsiivisuus
Voisi sanoa että verkkosivuja on useaa eri kokoa, mutta ne koot vaihtelevat sen mukaan millä laitteella sivuja katsotaan. Pääasiassa verkkosivut tehdään tietokoneen näytön mukaiseksi, mutta sivujen pitäisi mennä pienempään muottiin jos niitä katsotaan joko tabletilla tai kännykällä. Kaksikymmentä vuotta sitten tätä tarvetta ei ollut. Kukapa olisi arvannut, että 2010-luvulla kännykällä surffaillaan jopa enemmän kuin tietokoneella. Monet asiat hoituvat kännykällä yhtä näppärästi kuin tietokoneella sillä kännykkä sekä nettiyhteys kulkevat aina mukana.
Responsiivisuudessa on kyse verkkosivuilla olevien elementtien skaalautuvuudesta eri laitteiden ruuduille. Se että tekstit, otsikot ja kuvat mukautuvat eri kokoisiin ruutuihin on tärkeää, koska ihmisillä on erikokoisia laitteita. Näiden asioiden ajatteleminen tuo juurikin sivuilla kävijälle käyttömukavuutta ja saa hänet viipymään sivuilla pitempään. Tähän kannattaa ehdottomasti pyrkiä sillä se saa myös hakukoneet tykkäämään enemmän sivuistasi.
Vinkki 4. Tarjousten kyseleminen ja vertailu
Meitä verkkosivujen suunnittelijoita on erilaisia ja jokainen painottaa eri asioita. On erilaisia paketteja jotka pitävät sisällään eri asioita. Heillä on erilaisia ratkaisuja maksun suhteen sillä toisille käy vain kertamaksu, mutta toisille onnistuu myös erälaskutus. Joillakin hintaan kuuluu hakukoneoptimointi mutta toiset laskuttavat siitä erikseen. Mieti siis mikä sopii sinun kukkaroosi ja mitä asioita itse painotat. Mikä on sinulle tärkeintä? Tässä asiassa sinun kannattaa kysellä tarjouksia ja vertailla mikä palvelun tarjoaja sopisi juuri sinulle. Tätä varten sinun tulee tietää edellä mainittuja asioita mahdollisimman tarkasti, jotta myös hinta voidaan määrittää mahdollisimman tarkasti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *