Mitä kuvia omille kotisivuille?

Onko kuvasi HOT vai NOT ?

posted in: Kuvankäsittely 0

 

Varmasti tiesitkin jo sen kuinka suuri vaikutus kuvilla on verkkosivuille. Onko etusivullasi juuri SE kuva joka kiinnittää tulijan huomion? Entä onko sivuillasi kuvia palveluistasi tai tuotteistasi? Entä kuvia sinusta yrittäjästä ja ihmisestä kaiken takana? Parhaassa tapauksessa kuvat vahvistavat sinun omaa osaamistasi ja asiantuntijuuttasi näiden asioiden äärellä. Toisaalta taas vaikutus voi olla päinvastainen ja aiheuttaa lukijalle ristiriitaisia tunteita jos kuvat ja teksti eivät soinnu yhteen.

Sopivan kuvan löytämisessä lähdetään liikkeelle siitä että mietitään mihin kyseinen kuva tulisi. Jos sivuillasi on jo valmis teksti ja värimaailma, kuvaa kannattaa ajatella kaiken tuon jatkeena ja sellaisena asiana, että se on kuin piste i:n päälle ja täydentää tuon kaiken. Kuvahan kertoo hyvin paljon ja se voi jopa koskettaa lukijaa tai herättää kiinnostusta jatkamaan sivuillasi. On siis väliä millaisia kuvia laitat sivuillesi.
Mistä näitä kuvia löydetään? Googlesta kenties?
Google on kyllä tosi hyvä apuri tässä asiassa, mutta suoraan googlen kuvahaun kautta haettuja kuvia en lähtisi ottamaan. En vaikka valitsisin suodattimen kautta käyttöoikeuden kaupalliseen tarkoitukseen. Tästä suodattimen toiminnosta huolimatta, kuvat voivat olla peräisin jonkun ihmisen omilta kotisivuilta tai sosiaalisen median tililtä. Haku nimittäin perustuu sen mukaan mitä haet ja miten kuva on nimetty tai jopa mitä kuvassa on. Tekoäly osaa poimia kuvasta haettuja elementtejä joten se voi tuoda sinulle ehdolle hakemiasi kuvia. Näihin kuviin voi jäädä myös niitä kuvia, joita ihminen ei ole välttämättä tarkoittanut julkisesti käytettäväksi, joten siksi olisin erityisen varovainen. Turvallisimmat vaihtoehdot ovat peräisin joko omasta kamerasta tai kuvapankeista. Itse ottamien kuvien käytössä kannattaa kuitenkin muistaa, että kuva on tarpeeksi laadukas ja valoisa. Valo on tärkeässä roolissa jotta kuvasta saa selvää.
Kuvapankkeja löytyy monenlaisia. On ilmaisia ja maksullisia, kotimaisia ja ulkomaisia. Minä käytän työssäni paljon kuvia ja vaadin niiltä myös aika paljon. Välillä ilmaiset kuvat eivät ole riittäneet, vaan olen turvautunut maksullisiin kuviin. Se on ollut monesti erinomainen ratkaisu jota voin myös suositella sinulle. Kuvien katselu kannattaa kuitenkin aloittaa sieltä ilmaisista kuvista ja jos sieltä ei löydä mieleistä, voi etsintää jatkaa maksullisiin kuvapankkeihin.
Lue lisää ilmaisista kuvapankeista täältä; Vuoden 2020 TOP 3 ilmaista kuvapankkia.
Olen huomannut välillä omasta tekemisestä kuinka innoissani olen jostakin kuvasta jota olin etsinyt tosi kauan. Innostuksissani lataan sen nopeasti koneelle ja siitä kotisivuilleni sen kummempia miettimättä. Tässä kohtaa on hyvä tehdä yksi tärkeä työvaihe. Nimittäin minulla on sinulle yksi erittäin hyvä vinkki jolla voit säästä sekä aikaa että rahaa tulevaisuudessa. Tiedäthän että kuvat ovat monesti aika isoja tiedostoja. Varsinkin jos lataat kuvia omalta kameraltasi ne saattavat olla kokoa 3500 x 3000 pixeliä. Ne vievät tilaa myös verkkosivujesi tiedostosta ja tämä mediakirjasto mihin kuvat ladataan, saattaa pian olla täynnä näitä isoja kuvia, eikä sinne sen jälkeen mahdu kuvan kuvaa. Silloin on harmituksen paikka ruveta käymään kaikkia kuvia lävitse ja poistelemaan niitä kuvia mitä ei enää tarvitse.
Tähän kohtaan on hyvä ottaa osaksi rutiini, jonka myötä sivuillesi mahtuu enemmän kuvia. Nimittäin ennen verkkosivujen mediakirjastoon lataamista, käsittele kuvaa kuvankäsittelyohjelmassa siten, että pienennät koon huomattavasti pienemmäksi. Riittää että muokkaat ohjelmassa toisen arvon ja ohjelma muuttaa toisen arvon automaattisesti. Toinen hyvä rutiini on rajata kuva sopivaksi. Otetussa kuvassa voi nimittäin monesti olla turhaa tilaa joko ylhäällä, alhaalla tai sivuilla ja ne myös lisäävät kuvan tiedostokokoa. Jos rajaat kuvan valmiiksi, on se valmis käytettäväksi sitten kun se sinulle sopii. Kun sinulla on valmis kuvakoko verkkosivusi mediakirjastossa voit editori puolella valita kuvan paikan sekä kuvan koon. Tuleeko kuvasi ennen tekstiä, tekstin sekaan vai tekstin sivulle? Entä onko kuvasi pieni, keskikokoinen tai suuri? Nämä muutokset mahdollistaa verkkosivujen editori ja ne on hyvin helppo toteuttaa muutamalla klikkauksella.
Yrityksesi löydettävyys internetissä ei koske ainoastaan verkkosivujesi sisältöä, vaan myös kuvia. Monesti unohdetaan tämä asia vaikka yhtä kaikki kuvatkin ovat osa tätä kokonaisuutta. Kuvien kautta tämä sama asia saadaan tuotua esille mutta sitä varten kuvat täytyy hakukoneoptimoida. Idea tässäkin on sama aivan kuten sisällössä. Jo siinä vaiheessa kun tallennat kuvan koneellesi niin mieti kuvalle nimi jossa myös yrityksesi tulee esille. Esimerkiksi mansikkakuvan voisi nimetä Punaisen tilan mansikka-nimisenä jolloin kuvan tallennusnimessä tulisi jo mansikkatilan nimi esille. Sitten kun kuva otetaan käyttöön verkkosivuilla, nimetään kuvan otsikko sekä kuvan vaihtoehtoinen teksti. Nämä lisäykset auttavat kuvan näkymisessä googlen hakukoneissa ja ne parantavat myös sinun näkymistäsi siellä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *